Article image

Globaalsele turule sisenemine võib olla isegi kõige tugevamatele Eesti ettevõtetele riskantne samm. Toodete või teenuste kvaliteedist üksinda ei piisa – vajatakse ka kindlustunnet, et tehingute rahaline pool ei kuku läbi. Just seetõttu on KredEx loonud koostöös Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutusega (EIS) krediidikindlustuse ja ekspordilaenu tööriistad, mis aitavad Eesti ettevõtjatel astuda julgemaid samme rahvusvahelistel turgudel.

„Kui ettevõtja saab kindluse, et raha jõuab kohale, saab ta julgemalt konkureerida ja kasvada ka turgudel, kus riskid on suured,“ ütleb Katrin Savi, KredEx Krediidikindlustuse juhatuse liige.

Riskid on reaalsed – isegi parimate toodete puhul

Katrin Savi sõnul ei piirdu ostu-müügiprotsess rahvusvahelises äris ainult toote või teenuse kvaliteediga. Sama olulised on ka lepingutingimused, sealhulgas pikk maksetähtaeg ja finantseerimisvõimalused, mida ostjad sageli ootavad. Suuremate tehingute puhul võib ostja soovida tasuda kolme, viie või isegi kümne aasta jooksul.

„Kui ostja soovib tasuda mitme aasta jooksul, satub Eesti ettevõtja keerulisse olukorda. Riskid on suured – maksed võivad viibida või üldse laekumata jääda, ent tellimusest loobuda ei taha ükski eksportija,“ selgitas Savi Äripäeva Raadios.

Lahendus: krediidikindlustus + ekspordilaen

Et maandada neid riske, on KredEx koos EISiga loonud kaheosalise lahenduse: pikaajaliste eksporditehingute krediidikindlustus ja ekspordilaen. Need töötavad käsikäes, et tagada nii müüja rahaline kindlustatus kui ka ostja jaoks atraktiivsed tingimused.

  • Krediidikindlustus katab suure osa riskidest juhul, kui ostja ei täida oma maksekohustusi – olgu see tingitud majanduslikest või poliitilistest põhjustest.
  • Ekspordilaen võimaldab ettevõttel saada suurem osa müügitulust kohe kätte, kuigi ostja maksab hiljem kokkulepitud maksegraafiku alusel.

See kombinatsioon aitab tugevdada ettevõtte rahavoogu ja vähendada finantskoormust – eriti pikaajaliste ja mahukate ekspordiprojektide korral.

„Lahendus sobib kapitali- ja kestvuskaupade müüjale, aga ka suuremahulise teenuse pakkujale,“ lisas Savi.

Reaalsed kogemused: kuidas lahendus töötab praktikas?

Mitmed Eesti ettevõtted on juba kasutanud KredExi ja EISi koostöös loodud lahendusi. Nende kogemused kinnitavad, et tegu on rohkem kui pelgalt kindlustustootega – see on strateegiline vahend kasvu saavutamiseks.

Bikeep OÜ juht Kristjan Lind tõdes, et ilma KredExi toetuseta oleks osa rahvusvahelisi tellimusi jäänud vastu võtmata.

„See andis meile võimaluse konkureerida täiesti uuel tasemel ja laieneda Uus-Meremaa turule.“

Hekotek AS juhatuse liige Tõnis Haldna rääkis mitmeaastasest projektist Soomes, kus KredExi makseriski katmine oli võtmetähtsusega.

„Meie projektid kestavad aastaid – seetõttu on oluline, et makserisk oleks kaetud kogu perioodi vältel,“ rõhutas ta.

Euroopa praktika: riiklik tugi ekspordile

Sarnaseid krediidikindlustus- ja ekspordilaenu süsteeme kasutavad edukalt ka teised riigid. Saksamaa Euler Hermes pakub riiklikku garantiid, mis võimaldab eksportijatel vähendada riske ja pakkuda ostjatele soodsamaid tingimusi. Prantsusmaa Bpifrance märgib, et ostjakrediidi kindlustus võimaldab pakkuda ostjale pikemat maksetähtaega ja soodsamat laenu, samal ajal kui eksportija saab oma raha kohe kätte.

Lühiajaline krediidikindlustus – igapäevaseks ekspordiks

Kõik tehingud ei ole mitmeaastased projektid. Seetõttu pakub KredEx ka lühiajaliste tehingute krediidikindlustust, mis sobib 30–90 päevase maksetähtajaga müügitehingute kindlustamiseks.

„Teenuse paindlikkus võimaldab ettevõttel kindlustada nii kogu müügikäibe kui ka üksikuid tehinguid, sõltuvalt vajadusest,“ kinnitas Savi.

Baltliner OÜ finantsjuht Natalja Valdmann tõi välja, et isegi üks tasumata arve võib ettevõtte likviidsust tugevalt mõjutada:

„Meie jaoks võib iga tasumata arve väga valusalt mõjutada likviidsust. Krediidikindlustus on aidanud hoida rahavoogu stabiilsena ja pakkuda klientidele paindlikke tingimusi.“ „Müük on väga hea, aga raha on veel parem – kui saad selle tagasi,“ lisas ta.

Rohkem kui kaitse: kasvuvõimalus

Katrin Savi sõnul on krediidikindlustuse väärtus palju laiem kui ainult riski maandamine. See aitab ettevõtetel liikuda koduturult eksporditurgudele, kasvatada müügivõimekust ja isegi saada paremaid finantseerimistingimusi pankadest, näiteks faktooringu kaudu.

„Kui meenutada mõne aasta tagust Euroopa statistikat, siis krediidikindlustus aitab suurendada eksporti kuni 30 protsenti. See on märkimisväärne,“ lisas Savi.

Eesti mahajäämus ja kasvupotentsiaal

Euroopa Süsteemsete Riskide Nõukogu 2022. aasta andmetel:

  • Lääne-Euroopas on kindlustatud kuni 15% ettevõtete kogukäibest
  • Ja kuni 60% krediiditingimustel ekspordikäibest

Eestis ei ole krediidikindlustus veel nii laialt levinud. KredExi hinnangul oli 2024. aastal kindlustatud vaid 3–4% Eesti ettevõtjate ekspordikäibest. See viitab suurele kasvupotentsiaalile.

Julgus teha suuremaid samme

Kombineerides krediidikindlustuse ja ekspordilaenu, saavad Eesti ettevõtted teostada keerukamaid ja mahukamaid projekte ka turul, kus riskid on kõrged, kuid võimalused veelgi suuremad.

„Need lahendused annavad julguse kasvada, laieneda uutele turgudele ja pakkuda klientidele lahendusi, mis teevad tehingud võimalikuks,“ rõhutas Savi.

Krediidikindlustus on tööriist, mis võiks kuuluda iga eksportiva ettevõtte strateegilisse arsenali – olgu eesmärgiks ekspordikäibe suurendamine, rahavoogude kaitse või lihtsalt kindlustunne äritehingutes.

📌 Lisainfo ja taotlemine: 👉 eis.ee/krediidikindlustus-eesti-ettevotja-salarelv-eksporditurgudele-minekuks